Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2020

ΦΛΟΡΕΤ, ANNA WALKER ΜΙΚΡΗ ΣΕΛΗΝΗ


Το μάθημα αυτό γίνεται στο πλαίσιο της ενότητας


Τα   παιδιά  κάνουν  τον κόσμο πιο όμορφο.

 Μα πώς;


Εικονογραφημένο βιβλίο βραχείας φόρμας:
«Φλορέτ» σε κείμενο και εικονογράφηση  της Άννας Γουόλκερ, εκδόσεις Μικρή Σελήνη

Έναυσμα στην ενότητά μας, αποτέλεσε η προηγούμενη ενότητα που δουλέψαμε με τίτλο “Ανάγνωση και Γραφή; Γιατί;». Ασχοληθήκαμε με ένα θέμα που αφορά άμεσα τα παιδιά της Α΄ τάξης. Γιατί να μάθουμε ανάγνωση και γραφή, σε τι μας χρησιμεύουν στη ζωή. Ανάμεσα σε άλλα και προς το τέλος της ενότητας είδαμε ότι με την ανάγνωση και γραφή, τα παιδιά μπορούν να διαβάσουν βιβλία, να εμπνευστούν και να δημιουργήσουν δικές τους ιστορίες,  ζωγραφιές,  κατασκευές με τις οποίες διακοσμούν και ομορφαίνουν την τάξη, το δωμάτιό τους, το σχολείο τους, τον κόσμο (Ντετέκτιβ Ανιές-Τζούλια Ντόναλτσον, Τελεία - Πήτερ Ρέυνολτς).












 Επίσης, επεξεργαστήκαμε το βιβλίο «Το βιβλιοπωλείο που χάθηκε» το οποίο μιλά για ένα κορίτσι που λατρεύει ένα βιβλιοπωλείο το οποίο κινδυνεύει να κλείσει και πως αυτό κάνει τα πάντα για να το κρατήσει ανοιχτό. Και το πετυχαίνει. Μέσα από τη δημιουργία αφισών, μηνυμάτων  (ανάγνωση, γραφή). Αυτά τα βιβλία μας έδειξαν πως με την ανάγνωση και τη γραφή τα παιδιά μπορούν να κάνουν διάφορα πράγματα που ομορφαίνουν τον κόσμο, δίνοντας παράλληλα τα δικά τους μηνύματα. «Με ποιους άλλους τρόπους άραγε τα παιδιά μπορούν να κάνουν τον κόσμο πιο όμορφο;» ήταν το ερώτημα που μας γεννήθηκε.


Έτσι, εκκίνηση κάναμε με το σπουδαίο βιβλίο  του Kobi Yamada «Τι μπορείς να κάνεις με μια ιδέα;» που αποτελεί τον θεμέλιο λίθο όλης της ενότητας.  Γιατί σε αυτό το βιβλίο συνοψίζεται όλο το νόημά της.  Μια ιστορία για να μας εμπνεύσει να καλωσορίσουμε μια ιδέα και να της δώσουμε την ευκαιρία να  αναπτυχθεί. Ένα βιβλίο που μιλά για το ότι ο κόσμος μπορεί να αλλάξει. Με τις ιδέες! Τις οποίες πρέπει να «θρέφουμε» και να μοιραζόμαστε με τους άλλους. Γιατί μόνο έτσι, αποκτούν αξία. Ένα βιβλίο που ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα, τη φαντασία, τη σκέψη έξω από το κουτί, τη δημιουργία ενός  χώρου δημιουργίας, ανταλλαγής, έκφρασης και ζύμωσης ιδεών. Κι όταν καταφέρουμε να φτιάξουμε ένα τέτοιο περιβάλλον γεμάτο με...Ιδέες, ο κόσμος σίγουρα θα γίνει πιο όμορφος! Ιδεατός!


Και προχωρούμε  να ανακαλύψουμε ποια μπορεί να ήταν αυτή η ΙΔΕΑ του αγοριού που έδωσε χρώμα στον κόσμο.
 Ψάχνουμε απαντήσεις μέσα από διάφορα κειμενικά είδη. Κείμενα του βιβλίου μας, παραμύθια, άρθρα, βίντεο, αφίσες, φωτογραφίες κ.ά. Βασικός σκοπός της ενότητας, πέραν της διδασκαλίας κάποιων διγράφων, λεξιλογίου, γραμματικής  είναι τα παιδιά να δουν πώς άλλα παιδιά (υπαρκτά ή φανταστικά) με τις ιδέες που έχουν και τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν, βοηθούν στο να γίνει ο κόσμος μας, πραγματικά πιο όμορφος. Να  εμπνευστούν και να καταλάβουν την αξία του να είσαι ενεργός πολίτης προσπαθώντας για έναν καλύτερο κόσμο. Με το να  αγωνίζεσαι για μια πιο δίκαιη κοινωνία,  για ένα καθαρό περιβάλλον, για έναν κόσμο χωρίς βία και πολέμους. Να βρίσκεις λύση στα προβλήματα χρησιμοποιώντας την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα. Να είσαι ευαισθητοποιημένος πολίτης που νοιάζεται κι έχει ενσυναίσθηση για όλα τα 
πλάσματα. Να αντιληφθούν ότι παρόλο που είναι μικρά παιδιά , μπορούν να κάνουν πολλά!
Λέγοντας κόσμο, εννοούμε το σπίτι, το σχολείο, τη γειτονιά, την πόλη, τη χώρα μας, τον κόσμο όλο, μέρος του οποίου είναι ο καθένας από εμάς. Ξεκινώντας την ενότητα εστιάζουμε στην κυριολεκτική έννοια της ομορφιάς, εννοώντας το περιβάλλον μας,  φυσικό και μη. Και πώς αυτό μπορεί να γίνει πιο όμορφο. Με όμορφες δημιουργίες (ζωγραφιές, τοιχογραφίες, κατασκευές) των παιδιών που κοσμούν τις τάξεις, τα σχολεία, τους δρόμους αλλά και με το φύτεμα δέντρων, λουλουδιών, την προστασία και σεβασμό προς το περιβάλλον με κάθε τρόπο (Φλορέτ). Στη συνέχεια, και καθώς προχωρά η ενότητα, μέσα από άλλα κείμενα που επεξεργαζόμαστε στην τάξη, οι οπτικές μας διευρύνονται και βλέπουμε πως ο κόσμος μπορεί να γίνει, αληθινά και ουσιαστικά πιο όμορφος με τη συμπεριφορά μας προς τους άλλους ανθρώπους αλλά και προς τα ζώα. Με την αποδοχή της διαφορετικότητας, τον σεβασμό στο κάτι άλλο, την ενσυναίσθηση, την αγάπη προς όλα τα πλάσματα , την προσπάθεια να βοηθάς όποιον το έχει ανάγκη. Έτσι , γίνεται ο κόσμος μας πιο όμορφος. Και κάπως έτσι, μπαίνει και  η μεταφορική έννοια της λέξης  «όμορφος». Καλύτερος.

Συνεχίσαμε με το κείμενο του βιβλίου μας «Με πινέλα και φαντασία» στο οποίο είδαμε πως τα παιδιά είχαν μια ιδέα. Να βάψουν την μάντρα του σχολείου τους η οποία ήταν γεμάτη πατημασιές και μουντζούρες .Κάτι που καθόλου δεν  άρεσε στα παιδιά. Ήταν γι’ αυτά ένα πρόβλημα. Δεν έμειναν όμως με σταυρωμένα χέρια. Πήραν πινέλα, έβαλαν τη φαντασία τους και ξεκίνησαν δουλειά. Συνεργάστηκαν και άλλαξαν αυτό που δεν τους άρεσε. Του έδωσαν χρώμα, το ομόρφυναν. Κι αυτό τους έδωσε μεγάλη χαρά.


Στη συνέχεια  επεξεργαστήκαμε το βιβλίο  « Φίλοι στον λόφο» της Linda Sarah και Benji Davies, που μιλά για το πώς τα παιδιά με τις δημιουργίες τους από ανακυκλώσιμα υλικά (καταναλωτισμός - προστασία του περιβάλλοντος), φτιάχνουν τα παιγνίδια τους και  περνάνε πολύ όμορφα όλοι μαζί. Το ίδιο θέμα το είδαμε μέσα από ένα άρθρο με φωτογραφίες παιδιών από διάφορες χώρες του κόσμου αλλά και μέσα από το κείμενο του βιβλίου μας «Παπουτσωμένος Χιονόδρακος» όπου τα παιδιά δημιουργούν μαζί, με στοιχεία της φύσης αλλά και παλιά υλικά, έναν διαφορετικό χιονάνθρωπο. Για δημιουργίες με διάφορα υλικά μας μίλησε και το καταπληκτικό βιβλίο «Το πιο καταπληκτικό πράγμα στον κόσμο» της Ἀσλευ Σπάιρς. Έγινε διακειμενική σύγκριση ως προς το περιεχόμενο, το κειμενικό είδος και τη γλώσσα που χρησιμοποιείται σε αυτά τα κείμενα.

















Τις προηγούμενες μέρες  μέσα από κάποια αποσπάσματα των βιβλίων που επεξεργαστήκαμε, έχει διδαχτεί το δίγραφο «ει», το οποίο θα εμπεδωθεί περαιτέρω με το σημερινό μάθημα. Στο σημερινό μάθημα, θα διευρυνθούν οι οπτικές ως προς το τι μπορεί να κάνει ένα παιδί για να κάνει τον κόσμο   πιο όμορφο καθώς και θα δούμε με ποιες γλωσσικές δομές απαντάται ο προβληματισμός αυτός στο κείμενο.












Ανάμεσα σε άλλα κείμενα λοιπόν, που μας δείχνουν τον δρόμο για έναν καλύτερο κόσμο, και αυτό της Φλορέτ. Που μας δείχνει ακριβώς ΤΙ ΚΑΝΕΙ και ΠΩΣ ΤΟ ΚΑΝΕΙ!


 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΑΞΙΔΙΟΥ!!!

Αφόρμηση – Μεταφορά στο Παρίσι (μουσική και βίντεο –Παρίσι)
·        Τα παιδιά καλούνται να θυμηθούν και να πουν τον τίτλο της ενότητας (τραγουδώντας τον, όπως σε κάθε μάθημα, για υπενθύμιση του θέματός μας).Σημείο αναφοράς η πινακίδα μας με διάφορα κείμενα που επεξεργαστήκαμε μέχρι σήμερα σε αυτή την ενότητα και οι λέξεις –κλειδιά-θεματικό λεξιλόγιο ενότητας.

«Τα παιδιά κάνουν τον κόσμο πιο όμορφο, πιο όμορφο, πιο όμορφο...Τα παιδιά κάνουν τον κόσμο πιο όμορφο. Μα πώς;».

·        Ανακοινώνεται στα παιδιά πως σήμερα θα ταξιδέψουμε και πάλι με τον μυστικό κωδικό της τάξης (« 3, 2, 1 εκτόξευση στα αστέρια!») σε μια άλλη χώρα για να βρούμε απάντηση στο ερώτημα που διερευνούμε αυτό τον καιρό. Τότε παρουσιάζεται το βιβλίο «Φλορέτ» στα παιδιά και τους ανακοινώνεται ότι αυτό θα μας ταξιδέψει σήμερα. Για πού άραγε;

·        Αμέσως μετά, προβάλλεται βίντεο που δείχνει το Παρίσι και ζητείται από τα παιδιά να μαντέψουν την πόλη - χώρα στην οποία βρεθήκαμε, ενώ ενθαρρύνονται να κινηθούν στον ρυθμό της μουσικής.


·        Τα παιδιά καλούνται να παρατηρήσουν προσεκτικά το εξώφυλλο του βιβλίου που θα επεξεργαστούμε και να το περιγράψουν. Διαβάζεται ο τίτλος και στη συνέχεια τους ζητείται να κάνουν υποθέσεις για το περιεχόμενο. Ακολούθως, με τη μέθοδο της «Αλυσίδας», το κάθε παιδί φτιάχνει τη δική του πρόταση και δίνει το λόγο στο επόμενο παιδί. Σε αυτό το σημείο, παρουσιάζεται και συστήνεται στα παιδιά η ηρωίδα του βιβλίου, η Μάε, μαζί με το σκυλάκι της (κούκλες).

*Σημείωση :
Την ώρα που τα παιδιά ανακοινώνουν τις προβλέψεις ενθαρρύνονται να χρησιμοποιούν τις λέξεις – φράσεις (Ίσως, Μπορεί, Εγώ νομίζω...).Αν χρειαστεί, η εκπαιδευτικός βοηθά τα παιδιά, λέγοντας τις πιο πάνω φράσεις.




ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1: 
·        Διαβάζεται το κείμενο στα παιδιά μέχρι ενός σημείου. Προβάλλεται μια εικόνα από την ιστορία όπου παρουσιάζεται η πόλη με τα ψηλά κτίρια και τους γκρίζους δρόμους της πόλης. Ακούγονται ήχοι της μεγαλούπολης, προβάλλεται βίντεο (Παρίσι) και τα παιδιά καλούνται να κινηθούν στην τάξη - πόλη και να δουν τι έχει και τι μπορεί να  βλέπει, να ακούει, να μυρίζεται από το μπαλκόνι της η Μάε.
 Στη συνέχεια, η εκπαιδευτικός με τη Μάε στο χέρι, λέει στα παιδιά πως εκείνο το βράδυ η Μάε έγραψε στο ημερολόγιό της, λέξεις - φράσεις για τα όσα είδε, άκουσε, μυρίστηκε...ίσως και αισθάνθηκε.
·        Τα παιδιά καλούνται να  γράψουν τη λέξη ή και λέξεις της Μάε σε ένα χαρτάκι. Κάθε παιδί που γράφει τη λέξη του,  την κολλά στον πίνακα, σε χώρο που υποδεικνύει η δασκάλα, ώστε να δημιουργηθεί με λέξεις η πόλη με το μπετόν και το γκρίζο χρώμα (οργανόγραμμα 1). Μετά,  ανακοινώνουν στην τάξη τις λέξεις που έγραψαν. Αναμένουμε να γράψουν (γκρίζο, πολυκατοικίες, ψηλά κτίρια, δρόμοι, πεζοδρόμια, εστιατόρια, καφετέριες, θόρυβος, καυσαέρια, λύπη κ.λ.π.)
·        Τα παιδιά καλούνται να κάνουν τον Διάδρομο Σκέψης (σύμβαση από θεατρική αγωγή) της Μάε. Στέκονται σε δυο παράλληλες σειρές και λένε φωναχτά τις σκέψεις και τα συναισθήματά της. Τι σκέφτεται άραγε η Μάε, κοιτώντας όλα αυτά; Τι νιώθει; (Πόσο έχω πεθυμήσει, Πόσο μου έχει λείψει..., Μακάρι να,  Είμαι πολύ..., Βαρέθηκα να βλέπω...., Θέλω να...).



ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2: Κατανόηση κειμένου, επαλήθευση/απόρριψη προβλέψεων
·        Τα παιδιά καλούνται να ακούσουν τις σκέψεις της Μάε (τις λέει στον σκύλο της) - ηχογραφημένο κείμενο. Γίνεται εστιασμένη ακρόαση του κειμένου από τους μαθητές για να ανακαλύψουν και να πουν αν οι προβλέψεις τους επαληθεύονται ή απορρίπτονται. Για την επαλήθευση ή απόρριψη, τα παιδιά επανέρχονται στο θεατρικό δρώμενο που έστησαν προηγουμένως  και ελέγχουν ποια σημεία είναι, τελικά, συμβατά με το κείμενο  και ποια δεν ανταποκρίνονται σε αυτό. Πάντα αιτιολογούν αυτά που λένε (Η πρόβλεψή μου/ άποψή μου ήταν ορθή/λανθασμένη γιατί…).

·        Οι μαθητές τοποθετούνται στο κείμενο που άκουσαν για να εκφράσουν τις σκέψεις τους. Εσείς θα νιώθατε το ίδιο;  Συνέβηκε σε κάποιον από εσάς; (Κατάθεση προσωπικής εμπειρίας της εκπαιδευτικού)

·        Ομαδική ανάγνωση του κειμένου που προβάλλεται στον διαδραστικό πίνακα. Προηγείται μετατροπή του ηχητικού κειμένου   από α΄ πρόσωπο σε γ΄ πρόσωπο (προφορικά-ολομέλεια τάξης). Προβάλλεται ήδη στον πίνακα και από τις λέξεις λείπει η κατάληξη των ρημάτων σε –ει. Εδώ, υπενθυμίζεται και το δίγραφο/κατάληξη  -ει, που μπαίνει στο τέλος των ρημάτων σε γ΄πρόσωπο. Τραγουδάμε για υπενθύμιση τον γραμματικό κανόνα (Όταν κάποιος κάνει κάτι, με –ει πρέπει να το γράψεις.) Τίθεται το ερώτημα ποιο δίγραφο θα θυμηθούμε, θα μάθουμε καλύτερα σήμερα, ώστε να μπει ως στόχος του σημερινού μας μαθήματος. Σημειώνεται και στον πίνακα, σε καθορισμένο χώρο.




ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3: Ενίσχυση κατανόησης



·        Δίνεται στους μαθητές φύλλο εργασίας με το κείμενο προς επεξεργασία. Τα παιδιά καλούνται  να κυκλώσουν και να υπογραμμίσουν βασικές πληροφορίες, μέσα από υποβολή ερωτήσεων της εκπαιδευτικού. Υποβάλλονται ερωτήσεις που εστιάζουν στα συναισθήματα και τις σκέψεις της Μάε.

-          Η  Μάε έμενε από πάντα εκεί; Ποια λέξη μας το λέει;
-          Ποιο πράγμα ήθελε να πάρει μαζί της; Γινόταν; Τι μας λέει η εικόνα που δεν μας το λέει το κείμενο; Κυκλώστε τις λέξεις που το δείχνουν (θέλει, κήπο)-Το πρόβλημά της
-          Τι της λείπει πολύ;
-          Ποια λέξη μας δείχνει ότι της λείπουν όλα αυτά; Κυκλώστε την (πεθυμάει).Διαφαίνεται το πρόβλημα της ηρωίδας.
-          Τι θησαυρούς νομίζετε μάζευε και φύλαγε στη γυάλα της;

·        Οι λέξεις αυτές οι οποίες  κυκλώθηκαν κατηγοριοποιούνται από τα παιδιά ως ρήματα και υπενθυμίζεται ότι γράφονται με
–ει. Σημειώνονται στον πίνακα, σε ένα διάγραμμα που χωρίζεται σε τρεις στήλες και αφορά στα συναισθήματα και τις σκέψεις της Μάε  στην αρχή,  τη μέση και  το τέλος της ιστορίας.

Ακολουθούν παιγνίδια φωνολογικής ενημερότητας (αλλά και κατανόησης του κειμένου)
-Κάποια παιδιά παίρνουν το ρόλο του Πινόκιο και διαβάζουν προτάσεις του κειμένου. Κάποιες φορές τους λέει την αλήθεια και τον χειροκροτούν και κάποιες άλλες όμως λέει ψέματα. Τότε τα παιδιά κτυπούν στο θρανίο θυμωμένα. Γίνεται αλλαγή λέξεων στο βιντεοπροβολέα. Οι λέξεις που διαβάζουν τα παιδιά περιέχουν το δίγραφο ει  για εξάσκηση στην ανάγνωση με αυτό αλλά και για
ενίσχυση κατανόησης του κειμένου.



ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4: Εφαρμογή – Παραγωγή γραπτού λόγου

·        Ζητείται από τα παιδιά να βοηθήσουν τη Μάε. Καλούνται  να συνεργαστούν με τον διπλανό τους και να της στείλουν ένα μήνυμα-συμβουλή, ξεκινώντας με τη φράση «Μπορείς να...».Υπενθυμίζεται πως  τα ρήματα σε β΄πρόσωπο   γράφονται κι αυτά  με –εις.  Λειτουργική χρήση της κατάληξης -εις
Ανακοινώνονται στην τάξη οι συμβουλές των παιδιών προς τη Μάε.

·        Γίνεται ανάγνωση αποσπάσματος της ιστορίας από την εκπαιδευτικό.

·        Τα παιδιά καλούνται να ανακαλέσουν τι κάνει η Μάε έχοντας ως βοήθεια και εικόνες από το βιβλίο (οργανώνει πικ νικ, σχεδιάζει στο πλακόστρωτο, έχει βαρεθεί άρα ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ). Αυτά σημειώνονται στη 2η στήλη του πίνακα με το τι κάνει η Μάε (οργανόγραμμα 1, 2η στήλη).

·        Ακολουθούν παιγνίδια φωνολογικής ενημερότητας (αλλά και κατανόησης του κειμένου).

·        Ο κροκόδειλος άκουσε «πικ νικ», άνοιξε η όρεξή του και προσπαθεί να φάει συγκεκριμένες λέξεις από το κείμενο (λέξεις που περιέχουν το ει). Τα παιδιά τις διαβάζουν φωναχτά πριν να τις φάει. Στο τέλος, λένε τι είχαν όλες αυτές οι λέξεις μέσα. Το δίγραφο ει στο οποίο και πάλι εξασκούνται να διαβάζουν λέξεις που το περιέχουν.

·        Λέξεις αντίθετες, συνώνυμες - παιγνίδια για ενίσχυση κατανόησης του κειμένου
















ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 5: Εφαρμογή – Παραγωγή γραπτού λόγου (ΣΥΝΕΧΕΙΑ)



·        Η εκπαιδευτικός με τη Μάε στο χέρι, διηγείται τη συνέχεια της ιστορίας, περιγράφοντας τη διαδρομή που ακολουθεί η Μάε σε μια βόλτα με τη μαμά της στην πόλη. Ακούγεται μουσική υπόκρουση και σταματά η αφήγηση εκεί που λέει ότι η Μάε έτρεξε πίσω από το πουλάκι μέχρι που αυτό τρύπωσε μέσα σε....







·        Πού να τρύπωσε άραγε το πουλάκι; Τα παιδιά λένε τις υποθέσεις τους, ώσπου «παρουσιάζεται» μπροστά τους (πίνακας, βιβλίο) το ανθοπωλείο «Φλορέτ». Η Μάε το περνάει για δάσος, τόσο πυκνό και καταπράσινο που είναι. (Αναφορά στο όνομα Φλορέτ και τη σημασία του  -μικρό λουλούδι- κάνουν υποθέσεις.)

·        Καλούνται τα παιδιά με το  φωνόμετρο στο 1 (μιλώντας ψιθυριστά) να σκεφτούν τι μπορεί να συζητάνε η Μάε και το σκυλάκι της μόλις αντικρίζουν το ...δάσος! Θεατρικό παιγνίδι. Ακούγονται οι διάλογοι κάποιων παιδιών.

·        Στη συνέχεια, παίζεται σε κουκλοθέατρο η συζήτηση των δύο.

Επαλήθευση-διάψευση των υποθέσεων.




ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 6: Εφαρμογή – Παραγωγή γραπτού λόγου (ΣΥΝΕΧΕΙΑ)


·        Το κουκλοθέατρο τελειώνει με την κουβέντα της Μάε « ΕΧΩ ΜΙΑ ΙΔΕΑ!»  και καλούνται τα παιδιά να μαντέψουν τι ιδέα ήρθε άραγε στο μυαλό της Μάε βρίσκοντας αυτό το μικρό λουλούδι.
                                                    
·        Δίνεται η εικόνα στα παιδιά όπου δείχνει τη Μάε να φυτεύει τον μικρό της θησαυρό στη γυάλα και τα παιδιά καλούνται να γράψουν/πουν λέξη,  λέξεις  ΤΙ ΚΑΝΕΙ (ρήμα) η Μάε. Οι λέξεις γράφονται και τοποθετούνται στον πίνακα, στην 3η στήλη (οργανόγραμμα 2) σχετικά με το τι κάνει η Μάε (φυτεύει, ποτίζει, φροντίζει, μαζεύει χώμα, έχει μια ιδέα, εφαρμόζει την ιδέα.)
·        Στη συνέχεια, τα παιδιά βλέπουν μια άλλη εικόνα και συμπληρώνουν με λέξεις - ρήματα (προφορικά), τι κάνει η Μάε (δείχνει σε άλλα παιδιά πώς να φυτεύουν, εμπνέει, βοηθάει, πρασινίζει, αναλαμβάνει δράση και πρωτοβουλία, ομορφαίνει, δημιουργεί, λύνει το πρόβλημα κ.λ.π.). Οι λέξεις ή φράσεις τοποθετούνται κι αυτές στην 3η στήλη, ώστε να φανεί τι κάνει/νιώθει στην αρχή η Μάε, στη συνέχεια και στο τέλος που  η ίδια βρίσκει και τη λύση στο πρόβλημά της. Συζήτηση σε ζευγαράκια - ανακοίνωση.
·        Τέλος, τίθεται το ερώτημα αν στεκόταν τώρα η Μάε στο μπαλκόνι τι θα έβλεπε; Γράφει τις λέξεις ή φράσεις στο ημερολόγιό της. Τα παιδιά  καλούνται να γράψουν λέξεις  που νομίζουν ότι έγραψε η Μάε στο ημερολόγιό της (λουλούδια, φυτά, γλάστρες, πράσινο, πουλιά, πεταλούδες, κελαήδημα, φίλοι, χαρά...).Αντιδιαστολή με τα αρχικά που είχε γράψει στο ημερολόγιό της. Τοποθετούνται κι αυτές οι λέξεις στο οργανόγραμμα 1 και γίνεται η σύγκριση. Το πριν και το μετά. Εδώ τα παιδιά καλούνται να δώσουν ένα τίτλο στο οργανόγραμμα που δημιούργησαν (π.χ. Η Μάε  ομορφαίνει, βελτιώνει, αλλάζει... τον κόσμο). Πώς; Με όλα αυτά που ΚΑΝΕΙ. Εστίαση προσοχής στο οργανόγραμμα 2 όπου φαίνεται η δράση της Μάε (ρήματα).Τι κάνει για να φτάσει στην αλλαγή;

ΠΡΟΒΛΗΜΑ - ΙΔΕΑ - ΔΡΑΣΗ  - ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ - ΛΥΣΗ ΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ






ΚΛΕΙΣΙΜΟ - ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΕΠΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ

·        Εδώ  γίνεται μια σύνοψη των όσων έχουμε δει μέχρι σήμερα. Ότι τα παιδιά ομορφαίνουν τον κόσμο με τη συνεργασία και τις δημιουργίες τους, τις ζωγραφιές, τις κατασκευές τους, με το να φυτεύουν φυτά, να πρασινίζουν το περιβάλλον...Μήπως υπάρχουν κι άλλοι τρόποι για να γίνει πιο ΟΜΟΡΦΟΣ ο κόσμος μας;

Τότε, προβάλλεται ένα βίντεο με τίτλο Kids playing basketball open their hearts and invite a boy in a wheelchair to play .Αυτό το βίντεο  αποτελεί την αφόρμηση για το επόμενο μάθημα, στο οποίο θα δούμε πως τα παιδιά μπορούν να κάνουν τον κόσμο πιο όμορφο όχι μόνο από αισθητικής άποψης με ζωγραφιές στους τοίχους, φύτεμα δέντρων, φυτών, δημιουργία κήπων αλλά και με πράξεις καλοσύνης απέναντι στους άλλους. Με την αποδοχή της διαφορετικότητας, την προσφορά βοήθειας σε όποιον το έχει ανάγκη. Γίνεται διεύρυνση της έννοιας  «όμορφος».


Αυτό το βίντεο αποτελεί το κείμενο προς επεξεργασία για το επόμενο μάθημα. Σε αυτό το μάθημα θα γίνει διακειμενική σύγκριση ως προς το περιεχόμενο και το κειμενικό είδος με τη Φλορέτ.


Δεν χρειάζεται να προβαίνουμε σε μεγάλες, ηρωικές πράξεις για να συμμετέχουμε στη διαδικασία της αλλαγής. Μικρές πράξεις, όταν πολλαπλασιάζονται από εκατομμύρια ανθρώπους, μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο.
Χάουαρντ Ζιν


ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ  1
Τα κείμενα που θα επεξεργαστούμε καθόλη τη διάρκεια της ενότητας παρατίθενται πιο κάτω. Επίσης θα πραγματοποιηθούν επισκέψεις αλλά και θα έχουμε κοντά μας προσκεκλημένους ειδικούς για θέματα του περιβάλλοντος, ζωοφιλικών οργανώσεων για να μας μιλήσουν, να μας ενημερώσουν και να μας ευαισθητοποιήσουν πάνω στα θέματα με τα οποία ασχολούμαστε.
·        Η Σοφία και το μικρό δάσος” της Μαρίνας Μιχαηλίδου Καδή σε εικονογράφηση της Livia Coloji , εκδόσεις Επιφανίου. Για τη Σοφία, το μικρό δάσος είναι το ομορφότερο μέρος στον κόσμο. Όταν οι κάτοικοι της πόλης αποφασίζουν να κτίσουν ένα τεράστιο εμπορικό κέντρο, το μικρό δάσος κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Η Σοφία νιώθει ότι αν χαθεί το τελευταίο αυτό δάσος, θα χαθεί μαζί του κάθε ελπίδα... Γι΄ αυτό αναλαμβάνει δράση και μαζί με άλλα παιδιά καταφέρνουν να σώσουν το δάσος.
·        Ο Νικόλας και η Έλλη” της Μαρίνας Μιχαηλίδου Καδή σε εικονογράφηση του Βασίλη Παπατσαρούχα, εκδόσεις Πάργα. Ο μικρός Νικόλας, ο ήρωας της ιστορίας επισκέπτεται τον ζωολογικό κήπο. Με την Έλλη την ελεφαντίνα έχει μια πολύ ξεχωριστή σχέση. Όταν ο Νικόλας αντιλαμβάνεται ότι η Έλλη είναι φυλακισμένη και λυπημένη, αναλαμβάνει δράση και αποφασίζει να κινητοποιήσει τον κόσμο των ενηλίκων. Παίρνει μολύβι και χαρτί και γράφει με μεγάλα γράμματα: «Η Έλλη είναι λυπημένη. Βοηθήστε τη να επιστρέψει στη φύση!»
·        “Ο παππούς μου έχει φίλο έναν γίγαντα” του Litchfield David” σε έκδοση της Μικρής Σελήνης. Η ιστορία του παππού και του γίγαντα είναι μια φανταστική ιδέα για να μάθουν τα παιδιά για τη σημασία του να μπορείς να αποδέχεσαι τους άλλους για αυτό που είναι και να αποδέχεσαι και τον ίδιο σου τον εαυτό. Να αποδέχεσαι τη δική σου διαφορετικότητα. Γιατί αυτή είναι τελικά που σε κάνει αυτό που είσαι“.
·        “Ο κηπουρός της νύχτας” του Τέρυ Φαν των εκδόσεων Μεταίχμιο. Ο εθελοντισμός, η προσφορά, η αγάπη προς τον περιβάλλον και τον συνάνθρωπο, οι ανθρώπινες σχέσεις είναι μερικά από τα θέματα που αγγίζει αυτό το βιβλίο.
·        Πηγή: http://www.lay-out.gr/pos-boroun-ta-pedia-na-allaxoun-ton-achromo-kosmo-mas-foto/ Άρθρο που μιλά για το πώς τα παιδιά με τη χρήση παλιών υλικών φτιάχνουν τα δικά τους παιγνίδια, παίρνοντας χαρά και ικανοποίηση, χωρίς να επιβαρύνουν το περιβάλλον. Αντίθετα το ομορφαίνουν κι άλλο.

·        O Παπουτσωμένος χιονόδρακος”, κείμενο από το σχολικό εγχειρίδιο που μας δείχνει την παρέα να συνεργάζεται και να δημιουργεί με στοιχεία της φύσης αλλά και με παλιά υλικά ένα διαφορετικό χιονάνθρωπο.

·        Το ίδιο θέμα πραγματεύεται και το βιβλίο της Λίντα Σάρα και του Μπέντζι Ντέιβις“ Φίλοι στον λόφο” των εκδόσεων Ίκαρος και «ΤΟ ΠΙΟ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟ ΠΡΑΓΜΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ» της Ashley Spires των εκδόσεων Λιβάνη. Δημιουργία, κατασκευές...

·        Εδώ αξιοποιείται και το κείμενο του σχολικού εγχειριδίου «Παιγνίδια που ταξιδεύουν»και το κειμενικό είδος των οδηγιών που μας χρησιμεύει για να φτιάξουμε δικές μας κατασκευές.

·        Πλανόδιο πάρκο” του Αντώνη Παπαθεοδούλου σε εικονογράφηση του Γιώργου Σγουρού των εκδόσεων Πατάκη.. Το “Πλανόδιο πάρκο” είναι ένα βιβλίο- ιδέα του Αντώνη Παπαθεοδούλου, “ένα βιβλίο που έρχεται να μας θυμίσει ότι τα πάντα είναι δυνατά αρκεί να πιστεύουμε, αρκεί να αναλαμβάνουμε δράση, αρκεί να τολμάμε! Ένα βιβλίο για τη δύναμη της θέλησης, της πρωτοβουλίας και της συνεργασίας! Ένα βιβλίο για μελλοντικούς οικολογικά ευαισθητοποιημένους πολίτες που ίσως με τη σειρά τους “γεννήσουν” ακόμη πιο μεγάλες ιδέες, που όσο τρελές και αν ακούγονται, θα βρουν τον τρόπο με πείσμα και θέληση να τις κάνουν πράξη…” (elniplex)



·        Κείμενα του σχολικού εγχειριδίουMην αγγίζετε! Έχει αγκάθια!»  «Κοντά στο τζάκι». Τα κείμενο αυτά μας λένε πως τα παιδιά βρίσκουν ένα παλιό κλειδί και δεν μένουν με σταυρωμένα χέρια. Αναλαμβάνουν δράση, να βοηθήσουν να βρεθεί ο ιδιοκτήτης. Σκέφτονται να γράψουν μια αγγελία και να την βάλουν στην εφημερίδα, στους τοίχους ώστε να βρεθεί ο ιδιοκτήτης.

·        Άρθρο «Υπέροχος πιτσιρικάς φτιάχνει λούτρινα αρκουδάκια για τα άρρωστα παιδιά». http://www.kulturosupa.gr/anthrwpos-kai-koinwnia/arkoudakia-16665/ Σε διακειμενική σύγκριση με το βιβλίο «Δεινόσαυρος....πετάει το φαγητό» του Αντώνη Παπαθεοδούλου.

·        “ Το χαμόγελο της Σεμέλης” της Μαρίνας Μιχαηλίδου Καδή σε έκδοση του Πολιτιστικού Ιδρύματος Κύπρου. Ένα κοριτσάκι βοηθάει ένα αδέσποτο σκυλάκι και του σώζει τη ζωή.

·        “ Τα παπούτσια των άλλων” της Άλκηστης Χαλικιάς σε εικονογράφηση της Φωτεινής Τίκκου των εκδόσεων Ίκαρος που μιλά για την ενσυναίσθηση.

·        “Η Αγγελική” κείμενο από το σχολικό εγχειρίδιο, όπου η παρέα προσκαλεί ένα καινούριο κορίτσι στην παρέα  και το βοηθάει να προσαρμοστεί στη νέα της ζωή.

·        “ Μαλάλα Ιγκμπάλ” από εκδόσεις Παπαδόπουλος , για τα παιδιά αυτά που διεκδίκησαν και αγωνίστηκαν για το δικαίωμα στην εκπαίδευση και στην ελευθερία αντίστοιχα.

·        Βιβλίο γραμμένο από τα παιδιά της Α΄2 σχολ.χρονιά 2016-1017
«Κάτω από το Δέντρο, Γύρω από το Δέντρο, Πάνω στο Δέντρο» που γράφτηκε στα πλαίσια αυτής της ενότητας και πωλήθηκε για φιλανθρωπικό σκοπό.

·        “Η μοναδική περίπτωση στον κόσμο του 11χρονου που λατρεύει το πλέξιμο και φτιάχνει αριστουργήματα” άρθρο και βίντεο που μιλά για ένα αγόρι 11 χρονών, τον Λάρσον που πλέκει από την ηλικία των 5 ετών (αυτοδίδακτος) και τώρα πια, με μεγάλη εμπειρία, πωλεί στο διαδίκτυο και τα χρήματα που παίρνει τα δίνει για να στηρίξει το ορφανοτροφείο στο οποίο ζούσε πριν υιοθετηθεί από τη μητέρα του. Επίσης, τα δίνει και για στήριξη άλλων οργανισμών που βοηθούν τα παιδιά στην Αιθιοπία. https://www.womantoc.gr/life/article/i-monadiki-periptosi-ston-kosmo-tou-11xronou-pou-latrevei-to-pleksimo-kai-ftiaxnei-aristourgimata

·        «ΠΕΣ  ΚΑΤΙ» του Πήτερ Ρέυνολτς των εκδόσεων Μεταίχμιο  “με απλές προτάσεις, κατανοητές για παιδιά, ο συγγραφέας ενθαρρύνει και δίνει δύναμη σε όλους όσοι φοβούνται να παρέμβουν, να εκφραστούν, να μιλήσουν. Και καθιστά αυτή την προστακτική, έναν δυναμίτη που μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Πες κάτι! Κι έτσι αλλάζει ο κόσμος, έστω λίγο.” (elniplex)και η «Αμάλια» του Αντώνη Παπαθεοδούλου σε εικονογράφηση της Ντανιέλας Σταματιάδη των εκδόσεων Ίκαρος που…  Η μικρή ηρωίδα τρυπώνει στην πολύβουη λαϊκή αγορά, εκεί που η φωνή ενός μικρού παιδιού είναι πιθανό να μην ακουστεί καθόλου. Ωστόσο, θα συμβεί κάτι τελείως διαφορετικό. Καμιά φορά, αρκεί να πιστέψεις στην ομορφιά που κρύβουν όλα αυτά που εσύ έχεις να πεις. Και τότε η φωνή σου, με έναν τρόπο μαγικό, όχι μόνο θα ακουστεί, αλλά χωρίς κανείς να το καταλάβει, θα παρασύρει κι άλλους να κάνουν ένα μικρό βήμα, προς κάτι δικό τους πιο όμορφο.

·        https://edition.cnn.com/2020/01/14/us/boy-makes-clay-koalas-australia-fires-trnd/index.html Άρθρο και βίντεο που μιλά για ένα 6χρονο αγόρι από τη Μασσαχουσέτη που ανέλαβε την πρωτοβουλία να φτιάχνει κοάλα με πηλό και να τα πωλεί στο διαδίκτυο .Τα έσοδα που μαζεύει τα δίνει για να βοηθήσει τα κοάλα που πλήγηκαν από τις φωτιές στην Αυστραλία.


ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ  2
Λίγα λόγια για το βιβλίο «Φλορέτ»
Όταν η οικογένεια της Μάε μετακομίζει από την εξοχή στην πόλη, η Μάε πεθυμάει όσο τίποτα άλλο τον ...κήπο της. Προσπαθεί με κάθε τρόπο να τον αναπαραστήσει. Είτε με ζωγραφιές στο πλακόστρωτο χρησιμοποιώντας κιμωλίες, είτε με τα κουτιά της μετακόμισης στα οποία ζωγραφίζει δέντρα, έντομα , πουλιά. Όμως, δεν είναι το ίδιο. Καθόλου! Έτσι, όταν περνά από το «Φλορέτ», ένα ανθοπωλείο, στη μέση της πόλης και βρίσκει ένα μικροσκοπικό κλαδάκι που έχει ξετρυπώσει από μια τρύπα, η Μάε το μεταφέρει στο μικρό της βαζάκι και καταλήγει να φυτέψει εκεί ένα όμορφο φυτό. Αυτό εμπνέει κι άλλα παιδιά της γειτονιάς να κάνουν το ίδιο. Και σιγά σιγά η γειτονιά μεταμορφώνεται σε ένα πολύ όμορφο μέρος. Η αποφασιστικότητα της Μάε, η δράση που ανέλαβε και η δημιουργική λύση που σκέφτηκε  αποτελεί έμπνευση για τα παιδιά. Δείχνει πως όπου κι αν είσαι, υπάρχει πάντα «χώρος» για τη φύση και τα φυτά. Επίσης, δείχνει πως όσο μικρός κι αν είναι κάποιος ΜΠΟΡΕΙ να κάνει σπουδαία πράγματα και να εμπνεύσει και τους γύρω του. Να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση.
Δείγματα εργασιών των παιδιών, εμπνευσμένα από τα διάφορα κείμενα που επεξεργαζόμαστε στην τάξη.ΙΔΕΕΣ!ΙΔΕΕΣ!ΙΔΕΕΣ! 

 ΣΥΝΤΟΜΑΑΑΑ!!!!!!!!!!






















































8 σχόλια:

  1. Καλη αρχη Αλεξια μου στο νεο σου δημιουργημα!!!καλοταξιδο!!! Να σαι παντα τοσο δημιουργικη γεματη ορεξη και ΑΓΑΠΗ για τα παιδια κ αυτο που κανεις!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τέλειοοοοο το blog σου. Είμαι σίγουρη οτι θα σκίσει. Είσαι μια υπέροχη, ξεχωριστή δασκάλα και άνθρωπος που μας δίνεις απίστευτες ιδέες. Συνέχισε δασκαλούα μου ������ να διαπρέπεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ, Μαρία μου!!!Μέσα από την καρδιά μου!Σε αγαπώ πολύ!❤❤❤❤❤

      Διαγραφή
  3. ΤΕΛΕΙΟΤΑΤΟ ΤΟ ΜΠΛΟΚ ΣΟΥ!!!! Εξαιρετική δουλειά φιλενάδα μου.Συνέχισε έτσι να μας εμπνέεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νασούλα μου, Ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου!Για τη στήριξη, την αγάπη, που είσαι φίλη μου αληθινή!!!❤❤❤❤❤

      Διαγραφή
  4. Συγχαρητήρια για τη δουλειά σας και καλή αρχή στη μπλογκόσφαιρα! Πολύ ενδιαφέρον μπλογκ, θα το παρακολουθώ, μιας κι εγώ χρησιμοποιώ βιβλία στην τάξη... Αν θέλετε δείτε και το δικό μου https://artprojectschool.blogspot.com/, κάποιες από τις αναρτήσεις μου θα αφορούν δραστηριότητες που κάνουμε στα εικαστικά με παιδικά βιβλία. Καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χίλια Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια! Είδα το μπλοκ σας!Συγχαρητήρια!Γεμάτο χρώμα, φαντασία και έμπνευση!Το βιβλίο είναι σπουδαίο εργαλείο για κάθε αντικείμενο.Το πιο σπουδαίο! Καλή συνέχεια.Θα τα λέμε!!!!

      Διαγραφή